Kako napisati članak o najboljem rally događanju na ovim prostorima? Prvo što sam pomislio kad sam vidio listu prijava bilo je hoću li imati dovoljno baterija za fotoaparat i kameru. Prijavile su se 133 posade, a na start ih je izašlo oko 110. Impresivne i trenutno teško dostižne brojke za bilo koji rally u Hrvatskoj!
Nedjeljno jutro je bilo slinavo, maglovito i tmurno (sneno i mutno ;-), na granici kiše. Neka dosadna rosulja se nije mogla odlučiti bi li padala ili ne. Početak utrke je bio u 8.00h ali meni se nije dalo dolaziti tako rano pa sam isplanirao da dođem negdje na sredinu prvog brzinca (SS1) i fotografiram što bude, onda drugi i treći brzinac snimam kamerom lijevi i desni prolaz, a onda ću na četvrtom brzincu poslikati vozače koje nisam ulovio na početku SS1. Ti planovi su mi se malo izjalovili, ali o tome kasnije.
Osim rally showa, paralelno se odvijao i foto-video show. Bilo je puno ljudi s mobitelima, kamerama, fotoaparatima i objektivima svih vrsta i oblika, dronovi su letjeli na sve strane. Sljedeće godine treba razmisliti o nekom "dronodromu" i manjem kontrolnom tornju. Jednostavno je grijeh voljeti rally, voljeti fotografiju i onda se ne pojaviti na Domenici! Stacionirao sam se oko mosta gore na onom prvom hupseru, tu sam bio za SS1 i SS2 dok sam se za SS3 spustio stotinjak metara niže u smjeru šljunčare. Bila su predviđena 4 brzinska ispita, 2 u lijevom smjeru, 2 u desnom i svaki brzinac je imao 2 kruga. U idealnom slučaju ukupno 800 prolazaka svih auta zajedno!
Auta je bilo ogroman broj, od najače klase u kojoj su najbrojniji bili Mitsubishi Evo svih brojeva, Fiesta, Impreza preko ostalih prednje i stražnje pogonaša, pa sve na kraju do dva Trabanta i Peglice. Tradicionalno je bilo puno atraktivnih Lada i jedan buggy. Vozača je isto tako bilo svih vrsta, od profesionalaca, rekreativaca, driftera, turista, taksista...
Sad ću ubaciti malo kritičkih razmišljanja a onda se na kraju opet vraćam u pozitivu. Kad sam vidio ogroman broj prijavljenih vozača, osim razmišljanja o sebi i količini baterija, prvo sam pomislio hoće li se to sve stići odvoziti u predviđenom vremenu. Jer prema iskustvu koje imam prateći kružne autocross utrke gdje se vozi više puta, i najmanja sitnica može napraviti neplanirani zastoj. Već nakon prvog brzinca se pokazalo da sam opravdano razmišljao jer staza jednostavno nije mogla u predviđenom vremenu "progutati" sve aute. U drugom brzincu se desio nekakav zastoj isto kao i nakon trećeg i dok si rekao keks, bilo je 17h, noć, a SS4 još nije počeo! Nisam gledao na sat, ali mislim da je pauza izmedju SS3 i SS4 bila namanje pola sata ako ne i više. S obzirom da nisam imao uslikane "najjače" aute odlučio sam ipak pričekati da SS4 počne i u tom čekanju sam 2-3 puta bio na granici da ipak odem doma. Čekao sam dolje kod starta i kako se ništa nije dešavalo odlučio sam da idem doma poluobavljena posla. Sve jače je počela padati i kiša. Krenuo sam i došao gore do mosta na hupseru i već počeo spremati opremu kad su konačno krenuli. No ipak ne kako sam planirao. Bio je mrkli mrak i vidjela su se samo svjetla auta, fotkao sam s flashom i tek nakon okidanja sam vidio koji auto je prošao. A nisu prolazili kako sam planirao već u nekakvoj random listi tako da sam se definitivno nakon 20-tak fotki pokupio doma poluobavljena posla. Srećom da mi to nije profesionalno zanimanje, ovaj put bi ostao kruha gladan. Imao sam "sreće" da je u tom mraku jedan Mitsubishi izletio na njivu pa sam ga uspio uslikati.
Što se tiče video materijala, njega za razliku od fotografija imam i previše pa imam brigu kako to najbolje posložiti da ne bude predugo i prenaporno za gledanje. Ulovio sam i jednog Swifta koji je završio na boku pa mi je to malo popravilo dojam o mom foto-video izletu. Nemojte zamjeriti što naglasak na "uspješnost" fotografija i videa smještam u kontekst izlijetanja sa staze, ipak je to dosta zanimljivo i atraktivno, a sve je prošlo bez većih posljedica.
U svojim tekstovima se uvijek malo osvrnem i na samu organizaciju, pripremu i reklamiranje trke, a ovdje je to bilo na standardno visokoj razini. Obavijesti o pripremama trke su išle redovito, bile su jasne i korisne, čak su napravljene i zračne slike s ucrtanom rutom i svim bitnim točkama. Savršeno, za PR uđbenike! Cijela staza je bila pokrivena redarima na kontrolnim točkama koji su svi međusobno bili povezani radio vezom i koordinirani sa središnjeg kontrolnog mjesta. Ja sam se smjestio blizu redara tako da sam čuo što se dešava na stazi i moram priznati da je sve bilo vrlo dobro koordinirano. Tako sam znao gdje je i zašto stao koji auto, može li dalje ili ne, može li se ga izvući. Tim putem sam od gospođe na kontolnoj točki odmah kraj starta, saznao da se početak SS4 dugo čeka jer nisu mogli izvuči neki auto koji je zapeo na stazi. Moram spomenuti i jedan nadrealni događaj kad je u pauzi prije SS4 odjednom u polumraku iz smjera autoputa pred Start došao neki dostavni kamion!? Inače se to nebi smjelo dešavati, ali čak ni taj propust mi nije pokvario dojam o odličnoj organizaciji.
Jedino što bi ja napravio drugačije je to da bi nakon drugog brzinca, kad se već vidjelo da se kasni u rasporedu, uredio da se vozi samo jedan krug po brzincu umjesto dva. Tad bi sve bilo intenzivnije i završilo bi na vrijeme. Ovako se puno ljudi nakon SS3 pokupilo doma a u mraku čekajući SS4 smo ostali samo mi najluđ... pardon, najhrabriji. Koliko sam u međuvremenu načuo taj SS4 se na kraju niti nije bodovao ili nešto slično, odnosno vozili su samo oni koji su htjeli pa je došlo do nekih trzavica između jednog vozača i organizatora. Neću prenositi detalje jer su većina rekla-kazala, ali svakako je bilo nesuglasica na kraju. Iako je to dalo malo (nepotrebnog) začina na kraju, nikako nije uspjelo pokvariti ukupan odličan dojam. Oni koji žele znati detalje mogu na nekoliko hrvatskih auto-moto foruma pročitati komentare pa sami procjeniti tko je u pravu. Valjda je malo radio adrenalin pa će se, nadam se, strasti s vremenom smiriti.
Našao sam i dva komentara koji su malo u raskoraku s mojim pogledom na organizaciju utrke ali su dosta dobro obrazloženi i ne mogu reći da u njima nema stvari koje se nebi mogle iskoristiti i primjeniti da utrka dođe na jednu još višu razinu.
Još jednom se pokazalo da u hr postoji zanimanje za rally i od strane gledatelja i od strane vozača, ali da ga se ne smije kočiti svakojakim propisima i pravilima radi kojih većina vozača nema prihvatljivo vozilo ili opremu za natjecanje. Kako je dolazim iz miljea kružnih autocross utrka, svakako podržavam ideju ovakvih kružnih rallya gdje kraj vas doslovno cijeli dan prolaze auti, svaki više puta (ili manje ako se razbije ili pokvari :-) Mislim da se i drugi slažu s time jer je gledatelja bio ogroman broj, svi su bili veseli, zabavljali se i navijali. Naročito jedna grupa Istrijana koja se dobro skompala s ekipom iz AK Zagorje i popili su ukupno oko 500 litara vina. Nisam znao da Istrijani mogu toliko popiti, pjevati i još stajati na nogama, doduše malo se ljuljajući ;-) Oko staze su šetale hostese i dijelile epruvete s nekakvim biljnim i drugim otrovom i zagrijavale gledatelje. Bilo je jesti i piti, kobasica i kuhanog vina i svašta nešto.
Vidio sam dosta poznatih ljudi, s nekima sam popričao, s nekima se samo pozdravio, uglavnom, osjećao sam se kao doma. Susreo sam se ponovo i sa svojom megalomanijom u kojoj želim snimiti i slikati baš sve što se događa. Taj dio moram još malo trenirati i "smanjiti apetit".
Doma sam došao negdje oko 18.15h zmazan ko prase. Pozdravljam vozača Lade koji me nažbukao još na SS1! Došao bi doma i prije da nisam fulao cestu na povratku, a kako nisam imao nikakvog posla u Sloveniji uključio sam navigaciju i sretno se vratio kući. Al dobro, sve u rok službe!
Za "odlikaše" i sve one "koji žele znati više" evo linkova gdje možete pronaći foto i video materijale s utrke:
Video:
YouTube: Crash Suzuki Swift, Santa Domenica Rally show, 30.11.2014 HD
YouTube: SS3 5. Santa Domenica Rally Show, 30.11.2014 HD
Foto:
Facebook: 5. Rally Show Santa Domenica, 30.11.2014
Objavi komentar